Czy płatność kartką płatniczą w sklepach internetowych jest bezpieczna?
Czy płatność kartką płatniczą w sklepach internetowych jest bezpieczna?
Zakupy internetowe z każdym rokiem zyskują coraz więcej sympatii u polskich klientów. Oczywiście ten fakt nie jest szokujący, gdyż szereg związanych z tym udogodnień nierzadko bije na głowę standardowe zakupy. Nie sposób wymienić wszystkie korzyści płynące z internetowych zakupów. Ponadto nie jest to naszym celem w tym artykule. Chcielibyśmy skupić się nad czym bardzo istotnym, pomijając proces wyboru produktu, składania zamówienia itp. Drogi czytelniku, jakie jest Twoje zdanie na temat płatności kartą kredytową lub debetową w Internecie? Czy Twoim zdaniem jest to bezpieczne?
Zdajemy sobie sprawę, że technologia, która umożliwia nam zakupy w wirtualnym świecie posiada krótką historię, przez co ogólne zaufanie do takich możliwości jest mocno ograniczone. Takie nastawienie jest to w pełni zrozumiałe. Nie pomagają informacje, które pojawiają się co jakiś czas i mówią o masowych kradzieżach z kont bankowych przez internetowych złodziei. Zatem jak to jest z tym bezpieczeństwem?
Posługując się swoją kartą płatniczą w sieci jesteś „chroniony” przez system „chargeback”, czyli obciążenie zwrotne. Posługując się oficjalną definicją tego systemu brzmi to mniej więcej tak: rodzaj zwrotu środków za transakcję dokonaną kartą płatniczą realizowany przez wystawcę karty i inicjowany przez klienta w sytuacji, gdy konsument nie był zadowolony z produktów albo usług, za które zapłacił, nastąpiła pomyłka techniczna w rozliczeniu transakcji lub transakcja nosi znamiona oszustwa.
Zobrazujemy działanie tego systemu. W sytuacji, kiedy np. doszło do oszustwa, wyłudzenia pieniędzy itp. składasz reklamację/wniosek do banku, który „zabiera” należne środki, który wcześniej je przejął i „odkłada” z powrotem na twoje konto. Brzmi dobrze, prawda?
Możemy z przekonaniem stwierdzić, że jeśli dokonujesz zakupów od sprawdzonych firm, sklepów czy serwisów Twoje środki są w pełni bezpieczne, tak jak Twoja karta bankomatowa. Co więcej, system obciążenia zwrotnego sprawdza się również w sytuacji, kiedy otrzymasz wadliwy produkt, uszkodzony lub z jakiś powodów nie dotrze do Ciebie.
Zdecydowanie świetną sprawą jest to, że cały proces odzyskania należności przeprowadza bank. Po zgłoszeniu nieprawidłowości kwalifikujących się ramach „chargebacku” wszystkie procesy wykonywane są bez angażowania Ciebie.
Warunkiem rozpoczęcia procedury odzyskania pieniędzy jest przede wszystkim dowód, który będzie potwierdzał Twoją słuszność w owej sprawie. Bank co do zasady ma zwykle do 120 dni na ukończenie procesu liczonych od daty pobrania środków z Twojego konta.
Warto podkreślić, iż większość procesów obciążenia zwrotnego przebiegają znacznie szybciej i są rozstrzygane pozytywnie na korzyść klientów. Dlatego zdaniem naszym oraz wielu ekspertów płatność kartą płatniczą w Internecie jest w pełni bezpieczna pod warunkiem, że korzystamy ze sprawdzonych sklepów oraz bezpiecznych stron.